Inloggen ouderportaal
  • Home
  • Over ons
    • Identiteit
    • Missie/Visie
    • Organisatie
    • Team
    • Groepsindeling
    • Digitaal leren
    • Bewegingsonderwijs
    • Hallo Muziek
    • Peuter speel-en leergroep, VSO en BSO
    • Inspectie rapport 2016
  • Ouders
    • Nieuwe ouders
    • OR
    • MR
    • Verlof regeling
    • Privacy
    • Verkorte schoolgids 2019-2020
    • Sociale veiligheid
    • Oudercontacten
    • Toetsen/rapporten
    • Schoolgids 2020-2021
    • Foto's en filmpjes
    • Leerlingenraad
  • Praktische info
    • Nieuwsbrief
    • Schooltijden
    • Vakanties en studiedagen
    • Centrum Jeugd en Gezin
    • GGD & JGZ
    • Ziekmelding
    • Verzekeringen
    • Schoolfonds
    • Klachten
  • Contact
  1. Home »
  2. Over ons »
  3. Digitaal leren

Digitaal leren

  • Identiteit
  • Missie/Visie
  • Organisatie
  • Team
  • Groepsindeling
  • Digitaal leren
  • Bewegingsonderwijs
  • Hallo Muziek
  • Peuter speel-en leergroep, VSO en BSO
  • Inspectie rapport 2016

Digitaal leren

Digitalisering van het onderwijs

In de groepen 1 t/m 8 staan  touchscreens, waar zowel door de leerkrachten als door de kinderen volop gebruik van gemaakt wordt. Daarnaast hebben onze leerlingen binnen onze school op dit moment de beschikking over 62 Chromebooks. Dit aantal wordt elk jaar uitgebreid naar de verhouding 1 chromebook  op 3 leerlingen.

Informatica, met computers werken, zien wij niet als een apart vak- of vormingsgebied, maar als een van de vormen waarmee we kinderen iets kunnen aanreiken.

De programma's die gebruikt worden op de computers houden de vorderingen van de leerlingen bij en veranderen eventueel het niveau. Zo werkt een leerling altijd op het niveau dat bij hem of haar past (adaptief werken).

Op onze school beschikken we over een lokaal computernetwerk, alle computers zijn onderling met elkaar verbonden. Alle programma's zijn op de server geinstalleerd. Bovendien kunnen we vanaf iedere computer het Internet op.

Internet is een heel krachtig en rijk medium, mits goed gebruikt. Dagelijks komen er meer nuttige educatieve en informatieve sites beschikbaar. In de naaste toekomst zal Internet zelfs de rol van software op school gaan overnemen('werken in de cloud'). Alle ontwikkelingen wijzen in die richting. Maar in tegenstelling tot een lesboek of een informatief boek uit de bibliotheek hebben we wat minder greep op de informatie via Internet. Wij maken met de leerlingen afspraken over het gebruik van Internet, om ze te beschermen en om misbruik te voorkomen.

Ondersteunende computerprogramma's

Groep 1 en 2:
Beide groepen werken met 'letterpret' (taalontwikkeling) .

Ook hebben beide groepen de beschikking over een Touchscreen in hun klas. Hier wordt klassikaal, individueel en in groepjes mee gewerkt. Er wordt dan o.a. gebruik gemaakt van educatieve sites zoals: Bordwerk.nl , Gynzy en Schoolbordtotaal.nl.

Er wordt gewerkt met computer programma's (lezen en rekenen) van de methode 'Schatkist'. Dit is de voorloper van 'Veilig Leren Lezen', waar in groep 3 mee gewerkt wordt.

Groep 3:
In groep 3 werken de kinderen heel veel met het computer programma 'Ambrasoft' (woordtotaal en rekentotaal). Ook werken de kinderen met het computer programma van de aanvankelijke leesmethode 'Veilig Leren Lezen'.

Groep 4:
In groep 4 wordt gewerkt met de volgende computerprogramma's:

  • 'Hoofdwerk' (rekenen);
  • 'Ambrasoft'(rekenen en taal);
  • Programma's die bij onze taal methode 'Taal in Beeld' en 'Spelling in Beeld' horen plus het programma dat hoort bij onze reken methode "wereld in getallen".

De kinderen kunnen met deze programma's zelfstandig aan het werk. Voor het gebruik wordt een rooster gehanteerd.

Groep 5 t/m 8:
Deze leerlingen werken zelfstandig met de computer. Hier wordt gebruik gemaakt van o.a. de volgende programma's:

  • 'Hoofdwerk'.
  • 'Ambrasoft'(rekenen en taal).
  • 'Reken Tuin'.
  • 'Nieuwsbegrip' (digitale begrijpend lees methode).
  • Met ingang van schooljaar 2019 - 2020 werken groep 6,7 en 8 met "Snappet"
  • Programmeer lessen voor groep8 via de site "Bomberbot.com"
    1. Sinds het begin van dit schooljaar werken kinderen met een eigen  tablet van Snappet. De tablets zijn in bruikleen beschikbaar voor de groepen 6,7 en 8. Snappet is een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt zich optimaal te ontwikkelen. Het is flexibel en telkens in beweging om zich zo goed mogelijk aan te passen aan de behoeften van kinderen.
    2. IN DE PRAKTIJK: Hoe werkt dit nu in de dagelijkse lespraktijk? Dat gaat als volgt. De leerkracht maakt een lesplan en kiest de daarbij passende module van Snappet. In de leerkrachtmodule, het zogenoemde 'dashboard', zet hij de les klaar. Op deze manier wordt de les zichtbaar voor de leerlingen, zodat ze er op hun tablet aan kunnen werken. Elke les begint met instructie door de leerkracht, al dan niet met behulp van het digibord. Snappet sluit aan bij de meest gebruikte lesmethoden voor bijvoorbeeld taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen. In het dashboard is aanvullend materiaal beschikbaar, zoals educatieve filmpjes over het specifieke onderwerp van de les. De leerlingen gaan vervolgens zelfstandig aan de slag met de verwerking van de lesstof. De leerkracht kan hierbij alle leerlingen volgen op het dashboard, zodat hij weet of de leerlingen nog bij de les zijn. Ook biedt dit de leerkracht de mogelijkheid directe feedback te geven op het gemaakte werk van de leerling. Dit is veel effectiever dan het 's avonds nakijken van de schriften en pas de volgende dag feedback kunnen geven. Met de geboden hulp kan een leerling meteen weer verder. Daarnaast houdt Snappet de individuele leerresultaten van de leerlingen bij en analyseert deze. De leerling ziet zelf meteen of het gegeven antwoord goed of fout is. Bij een fout antwoord volgt een herkansing. Vervolgopdrachten worden moeilijker of makkelijker op basis van de resultaten.

De leerlingen uit de bovenbouw (gr 6,7,8) werken natuurlijk ook met Microsoft Office en het internet voor het maken van werkstukken, PowerPoint presentaties enz.

Digitale magazine

Stichting Meerwerf

Ouderportaal

Kind aanmelden

Contact

Californiestraat 48
Den Helder

0223 615398
directie@thorbecke.meerwerf.nl
Directeur: Debby de Roos-Avis

Debby de Roos-Avis

Algemeen

© 2021, Basisschool Thorbecke
Onderdeel van Stichting Meerwerf

Alle rechten voorbehouden.

Intranet Meerwerf
  • Privacy statement
  • Cookie settings

Powered by Social Schools